Wat als schermtijd je beste vriend is, maar je snakt naar een knuffel?

Aanraking is een eerste levensbehoefte.

In mijn blog van vorige week schreef ik dat elkaar aanraken goed is voor de gezondheid. Bij liefdevolle aanrakingen, zoals knuffelen, wordt oxytocine vrijgemaakt.

Dit liefdes- of knuffelhormoon zorgt voor rust, vertrouwen en verbondenheid. Oxytocine is essentieel voor onze groei en genezing. Het maakt je weerbaar tegen stress. Superbelangrijk dus voor je relatie en je gezondheid.

Heb je mijn blog gemist? Je kunt ‘m hier alsnog lezen.

Maar wat nou als jij:

  • Dol bent op knuffelen, maar je partner niet?
  • Zelf niet zo’n aanrakerig persoon bent?
  • Geen relatie hebt en door de Corona-maatregelen schermtijd je beste vriend is? Omhelzingen van anderen mis je ontzettend.

Kun je dan op een andere manier oxytocine vrijmaken?

Ook zonder lichamelijk contact oxytocine

Kerstin Moberg schrijft in haar boek ‘De oxytocinefactor’, dat gevoelens van ondersteuning, warmte en liefde ons de ervaring van een aanraking geven. Ook zonder dat er sprake is van lichamelijk contact.

De talen van de liefde helpen

Denk aan de talen van de liefde. Die kunnen jou helpen.

Stel: jouw liefdestaal is samen zijn. Een goed gesprek met je partner, een vriendin of collega, samen een wandeling maken, geeft jou een gevoel van liefde. Er wordt dan oxytocine vrijgemaakt, net als bij een liefdevolle aanraking.

Of stel dat jouw beste vriendin single is. Haar liefdestaal is cadeaus krijgen. Stuur haar een kaartje of klein cadeautje als verrassing. Ga langs en neem een reep van haar favoriete chocolade mee. Als zij dit ontvangt zal zij liefde ervaren en de oxytocine zal een boost krijgen. Ook al kun je haar nu geen knuffel geven.

Andere mogelijkheden om oxytocine aan het werk te zetten

Kerstin Moberg schrijft ook dat relaties niet intiem hoeven zijn om goed voor ons te zijn.

Het lidmaatschap van een groep of het bijwonen van groepsactiviteiten kan een positief effect hebben. Sport, activiteiten in wedstrijdverband.

Door de aanraking van een schoonheidsspecialiste, masseur, pedicure gaat oxytocine voor je aan het werk.

Knuffelen met je hond 🐕 of kat 🐈 is goed voor de gezondheid.

Als we plezier hebben en van het leven genieten komt oxytocine vrij.

Meerdere mogelijkheden dus om de oxytocine-fabriek aan het werk te zetten.

Ben jij dol op knuffelen, maar je partner niet?

Heb jij meer behoefte aan knuffels en aanrakingen dan je partner? Of andersom?

Dan is mijn eerste tip: praat erover met elkaar. In plaats van nu een behandeling bij de schoonheidsspecialiste te boeken (het mag natuurlijk ook allebei 😄).

Ga met elkaar in gesprek. Bespreek met elkaar wat je fijn vindt en minder fijn aan lichamelijk contact.

  • Welke aanrakingen vind je prettig? En je partner?
  • Waar wil je graag aangeraakt worden? En je partner?
  • Waar niet?

Wees open naar elkaar. Durf je kwetsbaar op te stellen. De intimiteit van het gesprek alleen al zorgt voor een gevoel van rust en verbondenheid tussen jullie.

Schermtijd kan een knuffel niet vervangen

Is jouw beste vriendin single? Woont je moeder alleen? Of is een collega net gescheiden? Bedenk dat schermtijd een knuffel niet kan vervangen.

Door de Corono-maatregelen ervaren veel mensen eenzaamheid en missen aanrakingen. Bedenk hoe je je vriendin, moeder, collega of iemand anders een oxytocineboost kan geven. Geef liefde en je ontvangt het terug 💕.

En jij?

En jij, wie geef jij een oxytocineboost deze week? Laat je het hieronder weten in een reactie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *