Stop met het maken van deze fout! (en ik weet zeker dat je โ€˜m maakt)

๐Ÿ˜– โ€˜Ik irriteer me mateloos aan die rondslingerende spijkerbroek van jou.โ€™

๐Ÿ˜ค โ€˜Heb je niets beters te doen dan op je telefoon kijken, je zou ook eens โ€™n keer boodschappen kunnen doen.โ€™

๐Ÿ˜ก โ€˜Stop met zeuren, ik word gek van je.โ€™

Kritiek is destructief voor je relatie

Kritiek, verwijten, we uiten ze allemaal wel eens naar onze partner. Soms is je partner ook gewoon irritant en baal je van die rondslingerende spijkerbroek. Dat is helemaal niet erg. Maar wat je je vaak niet realiseert is hoe destructief negativiteit is voor je relatie.

Uit een onderzoek van de Amerikaanse psycholoog John Gottman volgt dat een relatie een veel grotere kans van slagen heeft wanneer elke negatieve uitwisseling (kritiek, schelden, kwetsen, negeren) in verhouding staat tot 5 positieve interacties (compliment, aandacht, interesse, attent zijn).

๐ŸŒŸ โ€˜Wat zie je er mooi uit in die nieuwe jurkโ€™

๐ŸŒŸ โ€˜Waar werd je blij van vandaag?โ€™

๐ŸŒŸ Met volle aandacht luisteren naar de ander, zonder op je telefoon te kijken

๐ŸŒŸ Een schone handdoek klaarleggen in de douche

๐ŸŒŸ Je lief โ€™s ochtends wekken met een haver cappuccino

Waarom je de rondslingerende spijkerbroek wel ziet, maar niet de cappuccino

Positieve uitingen, ze schieten er nog wel eens bij in. En dan te bedenken dat deze 5 bij lange na niet genoeg zijn om die eerdere 3 negatieve op te heffen. Voor een goede verhouding zijn er nog 10 positieve uitingen nodig.

Toch vinden we het vaak makkelijker om de dingen te zien die er niet zijn van je partner. Is dit herkenbaar voor jou?

Dat is niet zo vreemd. Het heeft te maken met de negativiteitsbias. Een van eigenschappen van ons oude brein die onze voorouders beschermen tegen de aanval van een tijger of het omkomen van de honger. Deze gevaren spelen voor de meesten van ons niet meer.

Maar ons oude brein is nog steeds gefocust op wat er niet werkt in ons leven. Hierdoor zie je wel de rondslingerende spijkerbroek, maar niet de haver cappuccino waarmee je die ochtend gewekt bent.

Bewuste aandacht voor de positieve kanten van elkaar

Focussen op de positieve kant van je relatie kun je leren. En het hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Schrijf elke dag 2 dingen op die je leuk vindt aan je partner en deel dit met elkaar. Of

deel voor het slapengaan 3 dingen met je partner waar je dankbaar voor bent.

Het kost nog geen 5 minuten. Maar de aandacht verschuift naar wat er wel is.

Zodat je de volgende keer wel de haver cappuccino waardeert en de rondslingerende spijkerbroek minder belangrijk wordt.

Wat je aandacht geeft groeit

En bedenkโ€ฆwat je aandacht geeft groeit. Focus jij meer op de complimenten van je partner en de handdoek die voor je klaarligt in de douche, dan krijg je daar meer van. Focus jij vooral op het irritante telefoongedrag of het gezeur van je partner, dan kom je in een negatieve spiraal met je relatie.

En dat is niet wat je wilt. Jij wilt ook gewoon gelukkig zijn met je partner en blij zijn als je elkaar ziet.

Mijn tip voor jou. Maak vandaag een commitment met jezelf om elke dag stil te staan bij wat je waardeert en leuk vindt aan je partner. Bedenk het niet alleen in je hoofd, maar ZEG het ook tegen je partner.

Doe dit de komende 10 dagen. Ook als je partner niet meedoet. Doe het voor jezelf en voor de liefde. Ervaar wat dit doet met je relatie. Laat je het weten in een reactie hieronder?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *