Hoe deze 2 minuten een krachtige impact hebben op je relatie

Tegenover me zitten Linda en Joost. Zij in de ene hoek van de bank. Armen en benen over elkaar. Haar gezicht gespannen en ineengedoken als een klein meisje. Hij aan de andere kant van de bank. Ook met armen over elkaar. Zijn hoofd hangt en hij kijkt naar de grond.

10 Jaar zijn ze nu getrouwd en ze zitten vast in hun relatie. Hij vertelt dat’ie zich ellendig voelt. Zij mist zelfvertrouwen en voelt zich niet goed genoeg.

Hoe kan het dat ze eens zo gelukkig waren en het vanzelf ging en dat ze nu bij het minste of geringste ruzie hebben? Ze begrijpen het niet. Ze voelen geen vertrouwen in hun relatie en twijfelen aan zichzelf.

Hun lichaamshouding zegt genoeg

Het gebrek aan vertrouwen stralen ze ook allebei uit met hun lichaamshouding. Ze sluiten zich af en maken zich klein.

Uit onderzoek van sociaal psycholoog Amy Cuddy blijkt dat lichaamshouding een rechtstreeks effect heeft op de hersenen. En dat niet alleen, het heeft ook effect op hoe we ons voelen.

Een krachthouding geeft vertrouwen

Uit een experiment van Amy Cuddy bleek dat personen die een krachthouding aannamen 25% minder corstisol produceerden (dus minder stress hadden) en 20% meer testosteron (dus meer zelfvertrouwen). Bij mensen met een zwakke houding, die hun lichaam kleiner en zwakker maakten, ging dat de andere kant op. Zij produceerden 15% meer cortisol (meer stress) en 10% minder testosteron (minder zelfvertrouwen).

Met andere woorden:

Een krachthouding geeft vertrouwen.

Een zwakke houding geeft angst.

Wat een krachthouding doet in het gesprek

De situatie van Linda en Joost geeft hun veel stress en maakt hen onzeker. Dat wordt versterkt door hun ‘zwakke’ houding tijdens het gesprek, die het gevoel van onzekerheid en stress juist stimuleert. Hierdoor draaien ze rond in kringetjes en lukt het ze niet om uit het patroon te stappen waar ze in vastzitten. Beiden missen daar nu de kracht en het vertrouwen voor.

Door alleen al hun lichaamshouding te veranderen zal het gesprek een andere wending aannemen. Nemen ze een krachthouding aan dan staan ze sterker en met meer zelfvertrouwen in het gesprek. Dat maakt hun situatie nog steeds niet makkelijk, maar ze voelen nu wel meer kracht om op zoek te gaan naar een manier hun patroon te doorbreken.

Ehh…wat is een krachthouding?

Vraag je je af wat nu een krachthouding is? Denk dan aan Wonder Women. Sta rechtop, met een rechte rug, je hoofd en ogen naar voren gericht, je benen gespreid op schouderbreedte, met je schouders naar achteren en je handen op je heupen. Doe dit 2 minuten.

Super interessant dus om daar ook voor jezelf op te letten in je relatie.

Voel je je even niet zo krachtig in je relatie, wil je dat gesprek voeren met je partner dat je al weken uitstelt of wil je tijd maken voor jezelf en vind je het lastig om je ruimte te claimen?

Ga dan 2 minuten staan als Wonder Woman. En voer daarna het gesprek.

Het werkt!

Het werkt echt! Natuurlijk heb ik het ook zelf geprobeerd 😀.

En je kunt de houding natuurlijk ook in andere situaties toepassen waar je gespannen voor bent.

En Linda en Joost? Om de negatieve spiraal in het gesprek te doorbreken heb ik ze allebei 2 minuten als Wonder Woman laten staan. Dat vonden ze wat ongemakkelijk, maar daarna ook wel grappig en het brak het ijs tussen hun. Vervolgens zaten ze beiden een stuk sterker in het gesprek en hebben ze samen tijdens het gesprek de eerste stap gezet om hun patroon te doorbreken.

O ja, Amy Cuddy heeft een TED-talk gehouden over de invloed van lichaamshouding op hoe anderen je zien en je jezelf ziet. De moeite waard als je hier meer over wilt leren. Je kunt hier klikken om haar TED-talk te bekijken.

En jij?

Wat ervaar jij als je staat als Wonder Woman? Laat je het weten in reactie hieronder?

Een fijne en liefdevolle week.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *