Gescheiden en noodgedwongen samenwonen? 11 Tips hoe je het met elkaar uithoudt

De vakantie, het ideale moment om de relatie met je partner te verdiepen. De afgelopen periode was pittig en de vakantie zou jullie dichter bij elkaar brengen hoopte je. Het liep anders. De bom is gebarsten. In plaats van dichter bij elkaar komen werd pijnlijk duidelijk dat jullie uit elkaar gegroeid zijn. En eerlijk gezegd wist je diep van binnen dat dat al langer aan de gang was. De vakantie was de druppel voor gevoelens die al langer onderhuids bij je speelde. Jullie besluiten te scheiden.

Noodgedwongen samenwonen

Misschien herken je je in het verhaal. Je bent niet de enige. Elk jaar na de zomervakantie is er een piek aan echtscheidingen. Maar waar je voorheen na de echtscheiding allebei je eigen leven apart van elkaar opbouwt, is dat nu niet zo vanzelfsprekend. Met de overspannen huizenmarkt is het voor veel partners moeilijker om uit elkaar te gaan en blijven ze langer samenwonen. De Volkskrant schreef er vorige week een interessant artikel over ‘Gescheiden maar toch onder één dak, want er is geen woning te vinden’.

Deze situatie dwingt partners om de relatie en de communicatie tussen hen zo goed mogelijk te houden. Dat is niet eenvoudig. Zeker niet als een van de partners nog van de ander houdt en de scheiding niet wilt.

Investeer in de relatie met jezelf en stel grenzen

Ik ben ervan overtuigd dat een goede relatie met een ander begint met een gelukkige relatie met jezelf. Ook als je wilt scheiden of gescheiden bent en je woont nog samen. En zelfliefde is hiervoor de sleutel.

Een belangrijk aspect van zelfliefde is grenzen stellen. Wat ik vaak zie is dat veel mensen – vooral vrouwen – dit lastig vinden. Ze cijferen zichzelf weg, ze vinden het belangrijk om te zorgen voor anderen, aardig en sociaal te zijn en durven geen ‘nee’ te zeggen. Door het wegdrukken van wat ze echt willen, sluimeren onderhuids gevoelens van frustratie en woede. Er is niet veel voor nodig om deze gevoelens naar boven te laten komen in een situatie waarin je noodgedwongen samenwoont met je ex-partner. Dat zorgt voor extra spanningen in het samenleven.

11 Tips

Hoe kun je als stel met een scheidingwens het toch met elkaar uithouden als je noodgedwongen moet samenwonen? Hieronder 11 tips.

1. Zet jezelf op nummer 1

De eerste en allerbelangrijkste tip: investeer in de relatie met jezelf. Zet jezelf op nummer 1!

Eerst goed voor jezelf zorgen, dan kun je ook voor anderen zorgen. En zeker in een situatie waar veel heftige emoties spelen is aandacht voor jezelf belangrijk.

Stel jezelf de vraag ‘Wat heb ik nu nodig?’. En neem daarop actie. Misschien is het een wandeling langs de zee, afspreken met een vriend of vriendin of sporten. Het maakt niet uit wat het is, focus op wat jij nu nodig hebt.

Mogelijk voel je weerstand als je leest om jezelf op nummer 1 te zetten. Zeker als er kinderen in het spel zijn. En denk je ‘mijn kinderen zijn het allerbelangrijkste, die staan op 1’. Zelfliefde is een luxe die ik me niet kan veroorloven.

Maar zelfliefde is geen luxe, zelfliefde is een must. Natuurlijk zijn je kinderen superbelangrijk, zeker in een periode waar hun ouders uit elkaar gaan hebben ze liefdevolle aandacht nodig. Maar die liefdevolle aandacht kun je pas echt geven als jij die eerst aan jezelf geeft.

Als jij goed voor jezelf zorgt, kun je veel meer betekenen voor je kinderen. Denk maar aan de instructies in het vliegtuig. Bij een calamiteit moet je eerst zelf je zuurstopmasker opzetten, voordat je de ander kunt helpen. Anderen hebben er niets aan als je bewusteloos bent.

En als jij goed voor jezelf zorgt sta je sterker in je schoenen en kun je beter omgaan met de onvrijwillige situatie waarin je zit.

Dus focus op jezelf. Focus op wat jij nu nodig hebt. Wat jij kunt doen om de situatie voor jou beter te maken.

2. Neem elke dag minimaal 10 minuten ME-time

In de hectiek, de onzekerheid en de stress die een situatie van scheiden en gedwongen samenleven met zich meebrengt, schiet tijd voor jezelf er makkelijk bij in. En verschuift de focus van jezelf ongemerkt naar de focus op je ex-partner, je kinderen en de omstandigheden. Daarom deze tip.

Spreek met jezelf af dat je elke dag minimaal 10 minuten iets voor jezelf doet waar jij behoefte aan hebt. Waar jij een goed gevoel bij krijgt. Wat jij nodig hebt.

Denk aan de kleine dingen. Geniet van een warme douche of neem een bad met je favoriete badschuim, luister naar muziek, lees een boek, mediteer, ga sporten, maak een wandeling, ga naar een koffiezaakje en gun jezelf de tijd om je lievelingskoffie te drinken, bel een vriend of vriendin. Het maakt niet uit wat je doet. Gun jezelf deze belangrijk ME-time minimaal 10 minuten per dag. Meer mag natuurlijk altijd.

3. Stel grenzen

In een situatie waarin je noodgedwongen met je ex-partner samenwoont is het belangrijk om je eigen ruimte in te nemen, in je eigen kracht te staan (hoe moeilijk dat misschien ook voelt). Grenzen stellen is hiervoor noodzakelijk.

Hoe doe je dat?

Zeg NEE!

Nee, is een complete zin. Soms is nee het meest liefdevolle antwoord dat je kunt geven.

Dan is een nee tegen de ander een JA tegen jezelf.

Vind jij het lastig om te weten wat je grenzen zijn? Stel jezelf dan eerst de vraag ‘wat wil ik?’. Als je het antwoord helder hebt, weet je ook wanneer je handelt in strijd met wat jij wilt, waar jij voor staat en weet je dat daar de grens ligt.

Een vraag die mij vaak helpt is: ‘Als ik nu ja zeg in deze situatie, is dat een ja tegen mezelf of een nee tegen mezelf’. Als het een nee is, dat weet je dat je een grens overschrijdt.

Ga ermee oefenen. En kom je er even niet uit? Geef jezelf dan tijd en zeg ‘ik kom er later op terug’.

4. Maak duidelijke afspraken

Maak afspraken met elkaar over de praktische dingen. Wie is wanneer thuis. Eten jullie samen of niet. Haal je boodschappen voor elkaar of ieder voor zich. Heeft ieder een eigen plek in huis of niet. Wie doet wat voor de kinderen, wat doe je als je vrienden wilt uitnodigen, hoe geef je elkaar ruimte als je alleen wilt zijn of de emoties te hoog oplopen.

De alledaagse dingen die eerst vanzelfsprekend waren, zijn dat ineens niet meer. Door hierover heldere afspraken te maken voorkom je onnodige irritatie, frustratie, ongemak, boosheid en creëer je een stukje rust voor jezelf en met elkaar.

Blijf communiceren met elkaar. Werken de afspraken niet fijn voor jou of voor je partner? Ga dan opnieuw in gesprek. Om te zorgen dat je voor elkaar en de kinderen als die er zijn, een zo goed mogelijke leefsituatie creëert.

5. Erger je niet, richt je op wat er wel is

Erger je niet aan wat je ex-partner doet of niet doet. Daar voel je je alleen maar slechter door en het verandert de situatie niet. En het helpt jou niet om in je kracht te staan.

Focus je in plaats daarvan op wat er wel is. Focus op de dingen die goed gaan, hoe klein ook. Zie je het even helemaal niet zitten, vraag jezelf dan af ‘wat is er niet mis?’. Er is altijd wel iets dat goed gaat. Denk aan een koelkast vol met eten, kinderen waar je trots op bent, een lieve vriend of vriendin die er voor je is en bij wie je kunt uithuilen. Schrijf elke dag voor jezelf op wat goed gaat, waar je blij mee bent, waar je dankbaar voor bent. Hiermee verschuif je je aandacht naar een positief gevoel.

Ik zeg niet dat het verdriet, de boosheid, frustratie en alle andere heftige emoties die je voelt er niet mogen zijn. Die zijn er en verdienen aandacht om geheeld te worden.

De vraag is waar jij de meeste aandacht aan geeft en wat jou helpt om je beter te voelen en in je kracht te komen. Alles wat je aandacht geeft groeit. Geef je alleen aandacht aan de negatieve kant, dan zul je daar meer van zien en blijf je hangen in de negatieve spiraal van emoties. Maar zie je ook de mooie en positieve dingen, dan zul je daar ook meer van gaan zien. En die geven je de lichtheid die je uit de donkere tijd halen.

6. Haal geen oude koeien uit de sloot

Voor je het weet zit je er weer midden in. In een discussie over een situatie die in het verleden is gebeurd en die je nog steeds dwars zit. Of die je zo onrechtvaardig vond, dat je er nu weer boos om wordt en je gelijk wilt halen.

Wat in het verleden is gebeurd kun je niet meer veranderen. Hoe lang je er ook over praat, wat de gevoelens ook zijn, het verandert niet wat er gebeurd is. Als het op te lossen was geweest, was het al lang gebeurd. Met oude koeien uit de sloot halen bereik je niets. Behalve meer frustratie en boosheid bij jezelf. Dit zorgt voor spanningen en maakt het samenleven met je ex er niet prettiger op.

Wat ik vaak zie – en ook bij mezelf 🙂 – is dat mensen hun gelijk willen halen. Bedenk dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. Er is niet één waarheid. Als je beiden je eigen waarheid hebt, ga je je gelijk nooit halen. Het kost alleen een hoop energie. Hou het bij jezelf. Jij weet wat jouw waarheid is, en dat is genoeg. Zoals Wayne Dyer zo mooi zegt, ‘kies je voor je gelijk, of kies je voor je geluk’.

7. Stop met klagen

Klagen over je ex-partner, klagen over de situatie waarin je onvrijwillig zit. Je bent niet de enige. Soms kan het even opluchten. Maar klagen is zinloos, het lost niets op. Het verandert de situatie niet en het weerhoud je ervan je leven in eigen hand te nemen. Klagen is tijd en energie verspillen die je beter kunt gebruiken om in jezelf te investeren. Dus klaag niet over de dingen die je niet kunt veranderen.

Heb je het af en toe toch nodig om van je af te praten? Spreek dan met een vriend of vriendin een ‘klaagkwartiertje’ af. Klaag een kwartier lang,  gooi alles eruit wat je dwars zit. En richt je daarna weer op jezelf en waar jij jezelf mee kan helpen.

8. Blijf kalm

Oké, kalm blijven als je gescheiden bent en noodgedwongen samenwoont is een echte uitdaging. Maar het helpt je wel om de onvrijwillige situatie waarin je zit beter vol te houden. Door kalm te blijven laat je de omstandigheden of je ex-partner niet jouw gevoel beheersen. Jij houdt zelf de regie over je gevoel in eigen hand. Niet eenvoudig, dat besef ik, maar het oefenen meer dan waard.

Hoe? Probeer niet direct te reageren, maar denk eerst na. Tel tot 10 of tot 100 als dat nodig is. Haal adem. Door even adem te halen win je tijd en word je kalmer. Neem momenten van stilte, mediteer. En als je voelt dat je gaat ontploffen, stel jezelf dan de vraag ‘helpt het als ik ontplof?’. Het antwoord zal meestal nee zijn.

9. Omhels jezelf

Aanraking is een eerste levensbehoefte. Aanraken is goed voor de gezondheid. Bij liefdevolle aanrakingen, zoals knuffelen, wordt oxytocine vrijgemaakt.

Dit liefdes- of knuffelhormoon zorgt voor rust, vertrouwen en verbondenheid. Oxytocine is essentieel voor onze groei en genezing. Het maakt je weerbaar tegen stress. Superbelangrijk dus voor je relatie, je gezondheid en om je beter te voelen in een ongewenste situatie.

Voor een liefdevolle aanraking heb je niet iemand anders nodig. Je kunt ook jezelf aanraken. Zeker in een situatie waarin je gespannen, ontdaan, verdrietig, boos of gefrustreerd bent, helpt jezelf aanraken om je te troosten. Door de oxytocine die vrijkomt ontstaat een gevoel van veiligheid en het verzacht verdrietige gevoelens. 

Probeer het eens. Omhels jezelf, streel teder je arm of gezicht of wieg zachtjes heen en weer. Voelt het wat ongemakkelijk of raar voor je? Beeld het jezelf dan in dat je dat doet.

Maak het commitment met jezelf dat je in de moeilijke tijd waarin je nu zit jezelf elke dag minimaal drie keer omhelst of streelt. Maak er een gewoonte van om jezelf te troosten. En voel wat de aanrakingen met je lichaam doen. Misschien voel je je rustiger, zachter, minder gestrest. Ervaar het en gun het jezelf.

10. Wees vriendelijk voor jezelf

Hoe kijk jij naar jezelf? Ben je kritisch op jezelf? Oordeel je snel over jezelf? Ben je hard en streng voor jezelf? Herkenbaar? Dan is deze tip superbelangrijk voor jou.

Zelfliefde vraagt om zachtheid, vriendelijkheid en compassie. Altijd en helemaal in situaties met heftige emoties zoals een scheiding.

Wees vriendelijk tegen jezelf. Wees zacht en begripvol. Stop met het veroordelen van jezelf en het negatieve en kritische commentaar in je hoofd. Behandel jezelf zoals je je beste vriend of vriendin zou behandelen. Wat zou je tegen hem of haar zeggen? Wat zou je doen als je beste vriend of vriendin in een situatie zit waar jij nu in zit? Zeg dit tegen of doet dit naar jezelf.

En komen die afkeurende gedachten toch weer voorbij? Want ze zijn er al zo lang en ze zijn echt niet zomaar verdwenen. Constateer het, zeg dank je wel tegen deze gedachte en kies vervolgens weer voor vriendelijkheid, zachtheid en compassie.

11. Leef in het nu

Vaak zijn we met onze gedachten in het verleden of in de toekomst. Het verleden kun je niet veranderen en hoe de toekomst eruit ziet weet je niet.

Leef in het nu. Zie de werkelijkheid hoe die nu is. Aanvaard het zoals het is – hoe moeilijk ook – en verzet je er niet tegen. Hoe meer weerstand je hebt tegen de situatie, hoe meer frustratie, boosheid en machteloosheid je voelt. Het lost niets op en je negatieve gevoelens worden versterkt.

Door de situatie te accepteren zoals die nu is, kun je nadenken over de stappen die je vervolgens wilt zetten. Dan neem je de verantwoordelijkheid over je leven in eigen hand en ga je in je kracht staan.

Maak onderscheid tussen wat je kunt veranderen en waar je geen invloed op hebt. Laat datgene waar je geen invloed hebt los en richt je tijd en energie op wat je wel kunt veranderen.

Dit waren ze. 11 Tips die een prettige basis leggen om na de scheiding samen te wonen door te investeren in de relatie met jezelf. Hopelijk geven deze tips handvatten om tot acceptatie te komen van het noodgedwongen samenwonen. En om in deze situatie jezelf te blijven in positiviteit.

Wil je met mij sparren?

Heb je na het lezen van deze tips behoefte om met mij te sparren over wat jij nodig hebt om in je kracht te staan in de relatie met je (ex-) partner? Ik denk graag met je mee. Stuur hier een mail en ik neem contact met je op voor een gratis 1:1 gesprek met mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *