Doe jij dit ook?

Je smeert een boterham met amandelpasta voor de lunch. Je denkt terug aan de ochtend. Je partner ging weg zonder gedag te zeggen. Hij had haast en belde toen hij de deur uitliep. Een korte zwaai was alles wat ervanaf kon bij het afscheid.

Gisteravond was ook al niet fantastisch. Je had je verheugd om samen een aflevering te kijken van La Casa de Papel. Geïnstalleerd op de bank met een glas Sauvignon Blanc viel je lief al na 5 minuten in slaap ?. Toen je naar bed ging struikelde je over zijn spijkerbroek die slingerde op de grond.

Je baalt van je partner. Zo vind je het niet leuk samen?.

Dit had niet je aandacht, maar was er ook…

Je vergeet wat er ook gebeurde…

Vanochtend werd je door je lief gewekt met een cappuccino ☕️ op bed. Hij had een schone handdoek voor je klaargelegd in de douche. Toen je aangekleed de woonkamer in kwam, gaf hij je een knuffel. Elke keer als ik je in die rode jurk zie krijg ik weer kriebels in mijn buik, fluisterde hij in je oor.

Gisteravond had je lief je favoriete lasagna met zalm gemaakt. Hij had er een fles Sauvignon Blanc bij gekocht, omdat hij weet dat je die zo lekker vindt. Voordat hij in slaap viel op de bank, vertelde hij dat’ie zo blij met jou is ?.

En toch is jouw aandacht op dit moment bij de dingen die er niet zijn. Herkenbaar?

De focus op het negatieve is sterker

Dat is niet zo vreemd. Een van de fascinerende eigenschappen van ons oude brein is de negativiteitsbias. De negativiteitsbias is het gevolg van de evolutie.

Het functioneerde duizenden jaren geleden super. Toen de leefomstandigheden een stuk ruiger en gevaarlijker waren dan nu. De aanval van een tijger of het omkomen van de honger waren gevaren waar onze voorouders mee leefden. Het oude brein beschermde onze voorouders door standaard op zoek te gaan naar gevaar.

In de moderne tijd spelen deze gevaren voor de meeste van ons niet meer. Maar nog steeds is ons oude brein gefocust op wat er niet werkt in ons leven.

Het verklaart de manier waarop we denken. Het is dus niet zo vreemd dat je tijdens het smeren van je boterham vooral baalt dat je partner je geen gedag heeft gezegd. En vergeet dat hij je die ochtend wakker heeft gemaakt met een cappuccino.

Negativiteit is destructief voor je relatie

Maar als je alleen maar de dingen ziet die er niet zijn van je partner, word je relatie er niet leuker op. Sterker, de kans is groot dat je je ineens betrapt op de gedachte dat je een nieuw huis aan het inrichten bent, zónder je partner.

Uit een onderzoek van de Amerikaanse psycholoog John Gottman volgt dat een relatie een veel grotere kans van slagen heeft wanneer elke negatieve uitwisseling (kritiek, schelden, kwetsen, negeren) in verhouding staat tot 5 positieve interacties (compliment, aandacht, interesse, attent zijn).

Negativiteit is destructief voor je relatie.

Hoe richt je je aandacht op de positieve kant van je relatie?

Hoe zorg je ervoor dat je wel stilstaat bij de lieve woorden van je partner? Of de handdoek die hij klaarlegt in de douche?

Denk je nu, wow dat is interessant, daar wil ik meer over leren? Houd dan mijn blog in de gaten. Volgende week deel ik een aantal tips waardoor je niet meer in gedachte een nieuw huis aan het inrichten bent omdat je baalt van je partner.

Een kleine sneak peak ?…het begint met bewustzijn.

Alvast oefenen?

Alvast oefenen voor meer positieve flow in je relatie? Let deze week eens op welke gedachten je hebt over je partner. Zijn deze positief of juist negatief? Het herkennen van je gedachten is stap 1.

Welke gedachte heb jij vandaag over je partner? Is deze positief of negatief? Deel je het in een comment?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.