Creëer in 3 stappen een positieve mindset in je relatie

Vraag jij je wel eens af ‘Wat is er nou zo leuk aan mijn partner?’

Vind jij het soms ook zo moeilijk om positief te blijven denken? Je hebt van die dagen dat je echt even niet meer kunt zien wat ook alweer zo leuk is aan je lief. Zeker nu je zo dicht op elkaars lip zit, je weinig afstand kunt nemen, zie je dingen van de ander die je helemaal niet leuk vindt.

Dat overkwam mij laatst ook weer ?. Ik merkte dat ik in de negativiteit zat. Mijn lief kon niets goed doen. Hij was te laat thuis, hij begreep me niet, de manier hoe hij naar de wereld kijkt kon ik niet begrijpen. Kortom, de positieve aandacht was even ver te zoeken.

Het belang van positiviteit voor je relatie

Ik weet hoe belangrijk het is om mij te richten op de positieve kanten van de relatie en niet te vervallen in negativiteit. Dat heb ik in vorige relaties vaak genoeg gedaan met als gevolg dat de negatieve kant van de relatie groeide en ik niet meer kon zien wat er wel was.

Uit onderzoek is gebleken dat een relatie een veel grotere kans van slagen heeft wanneer elke negatieve uitwisseling (kritiek, schelden, kwetsen, negeren) in verhouding staat tot 5 positieve interacties (compliment, aandacht interesse, attent zijn). Negativiteit heeft een veel grotere destructieve kracht dan veel stellen zich realiseren.

Maar oude patronen verdwijnen niet zomaar. Soms val ik er weer in terug, zoals laatst. Hoe krijg ik mijn gedachten weer positief?

3 Stappen voor een positieve mindset in je relatie

Met de volgende 3 stappen creëer ik voor mezelf in een mum van tijd weer een positieve mindset. Nu ben ik mijn negativiteit vaak binnen een dag of binnen een (paar) uur kwijt. De stappen weten is 1 ding, maar uitvoering in de praktijk is vaak de uitdaging. Daarom heb ik voor jou een superhandige worksheet gemaakt. Door handvatten en waardevolle oefeningen breng je de stappen direct in de praktijk.

Download alvast de worksheet door op de button te klikken.

Stap 1: Word je bewust van je gedachten

Gedachten komen en gaan de hele dag door. Niemand weet waar ze vandaan komen. Je kunt er niet aan ontkomen. Probeer maar eens te stoppen met denken. Je zult zien dat dat niet lukt. Je kunt je gedachten misschien wel vertragen, maar een hele dag stoppen met denken is niet mogelijk.

Gedachten zijn heel krachtig. Elke gedachte creëert een gevoel, elke gevoel creëert gedrag en gedrag creëert gevolg.

Gedachten zijn er in allerlei soorten. Je kunt in een korte tijd tegenstrijdige dingen denken en van de hak op de tak springen. Gedachten die gaan over teleurstelling, verdriet, blijheid, bezorgdheid enz.

Een voorbeeld wat gedachten kunnen doen met je relatie

Laat ik een voorbeeld van mezelf nemen. Het is dinsdagavond 19.00 uur en mijn lief is nog niet thuis. Ik denk ‘verdorie, hij is vanavond wéér laat thuis’. Ik voel me gefrustreerd en teleurgesteld. Als mijn lief uiteindelijk om 20.30 uur thuiskomt zit ik nog vol frustratie. Ik begroet hem kortaf en ben niet zo blij zoals gewoonlijk. Hij merkt dat natuurlijk, maar begrijpt het niet. ‘Ik ben er nu toch?’ is zijn reactie. Het gevolg is dat we tijdens het eten een discussie hebben die de avond niet gezelliger maakt.

Het kan ook anders ?. Het is dinsdagavond 19.00 uur en mijn lief is nog niet thuis. Ik denk ‘Oké, hij is later vandaag, jammer. Maar wat fijn als hij straks thuis is! Ik kijk er naar uit om hem te zien en voel me blij en verwachtingsvol. Als hij thuiskomt begroet ik hem enthousiast. Hij is ook blij om mij te zien en we omhelzen elkaar. Het gevolg: we hebben een heerlijke avond.

Kijk eens als waarnemer naar je gedachten

Vaak ben je je er niet eens van bewust welke gedachten er allemaal voorbijkomen en laat je je er (onbewust) door leiden.

De eerste stap om positief te leren denken is je bewust worden van je gedachten. Ga eens als waarnemer naar je gedachten kijken. Welke gedachten komen er voorbij? Wat zijn dit voor gedachten? Zijn ze positief, negatief, helpend, niet helpend? Hoe voel je je erbij? Blij of gefrustreerd? Doe dit zonder oordeel. Wees nieuwsgierig.

Als je je bewust bent van je gedachten kun je de keuze maken welke gedachten je wilt denken. Dat is de tweede stap.

Stap 2: Kies positieve gedachten

Jij bent niet je gedachten

Vaak bestempelen we de gedachten die voorbijkomen als waarheid. Maar je hoeft ze niet allemaal te geloven. Je kunt je gedachten kiezen die jou helpen en sterk maken. Je hebt de macht om te denken wat je wilt. Ik kan tegen jou zeggen, denk aan een paars huis. Maar als jij aan een groen of blauw huis wilt denken, dan kan dat.

Gedachten als een lopende band

Zie je gedachten als een nooit eindigende lopende band van gedachten. Pak de gedachte van de band waarvan je denkt dat die je helpt en waarbij je je goed voelt. Is dat niet zo leg hem dan terug en pak weer een nieuwe gedachte. Net zolang totdat je de gedachte gevonden hebt die je helpt.

Ga niet vechten tegen je gedachten

Maar al die nare gedachten die voorbijkomen, hoe ga ik daar dan mee om? Ze zijn zo hardnekkig. Vraag je je misschien af.

Het heeft geen zin om te vechten tegen vervelende gedachten of vervelende gedachten te onderdrukken. Een gedachte die je probeert te vermijden zal misschien even wegblijven, maar al snel vaker dan ooit terugkomen. Probeer maar eens de komende 5 minuten niet te denken aan een olifant met een gekleurde slurf. Niet aan denken hè! Zeer waarschijnlijk denk je nu aan een olifant met een gekleurde slurf.

Olifant met een gekleurde slurf en man erop

Vecht niet tegen deze nare gedachten. Laat de negatieve gedachte voorbijkomen en leg hem dan weer op de lopende band en pak een gedachte waar je je fijn bij voelt.

Weer terug naar het voorbeeld

In het voorbeeld waar ik het eerder over had kwam bij mij de gedachte voorbij ‘verdorie, hij is weer laat thuis’. Op het moment dat ik deze gedachte waarneem heb ik de keuze om hem toe te laten of weer terug te leggen op de lopende band aan gedachten. In het laatste geval kan ik dan de gedachte pakken ‘Oké, hij is later, maar wat fijn als hij straks thuis is.’. Ik heb zelf een keuze welke gedachte ik besluit te geloven. En vervolgens hoe ik me wil voelen. Gefrustreerd (zoals in het eerste geval) of blij (in het tweede geval). Ik kies dan toch liever voor een blij gevoel ?.

Stap 3 Train je brein op positieve gedachten

Ons brein in geprogrammeerd op gevaar

Dat klinkt allemaal wel interessant denk je misschien. Maar vaak gaat het zo snel. Voor ik het weet zit ik weer in die negatieve emotie. Dan kan ik wel denken, denk positief, maar ik voel me dan alleen maar gefrustreerd. Een hele begrijpelijke reactie die ik vaker hoor. Het is niet zo raar dat het lastig is om positieve gedachten te denken. Ons brein is geprogrammeerd op gevaar, angst en denken in problemen. Het is veel makkelijker om negatieve gedachten te denken, omdat we dat gewend zijn. Het bewust zijn van je gedachten en het leren kiezen van positieve gedachten vergt oefening.

Het is een kwestie van oefenen

In het begin lukt het vaker niet dan wel. Dat zorgt voor frustratie. Dat had ik ook (en heb ik nog steeds wel eens). Het is een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Neem het heft in eigen hand. Elke keer als je je bewust bent van een negatieve gedachte, leg deze op lopende band. Pak er een positieve gedachte voor terug. Je zult merken dat het steeds makkelijker wordt. Lukt het toch een keer niet? Probeer het gewoon de volgende keer weer. Wees hierin mild naar jezelf. Een gewoonte die je al jaren hebt, verander je niet zomaar even. Maar het is het allemaal waard. Hoe fijn is het om een relatie te hebben waar je blij bent met elkaar! Dat is wat je ervoor terugkrijgt.

Superhandige worksheet

Train je brein op positieve gedachten over je partner en je relatie. Om je nog beter te helpen, heb ik voor jou een gratis superhandige worksheet gemaakt waar je de stappen door handvatten en waardevolle oefeningen direct in de praktijk kunt brengen.

Wil jij dit ook? Klik op de button hieronder om worksheet te downloaden.

Tot slot

Deze stappen kun je natuurlijk ook toepassen op andere aspecten van je leven.

P.S. Welke gedachte zou jij graag omzetten naar een positieve gedachte? Schrijf je het in een reactie?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.