3 Tips voor meer positiviteit in je relatie

50% Missen van de positieve dingen die je partner doet. Dat gebeurt er als je gefocust bent op de negatieve kant van je relatie. Dit blijkt uit onderzoek.

Je baalt dat je partner de verjaardag van je moeder is vergeten. Je bent gefrustreerd dat de telefoon de aandacht van je partner heeft en niet jouw verhaal over het inspirerende gesprek met je vriendin. Je irriteert je dat je lief voor de zoveelste keer de wc bril omhoog laat staan.

Wat zag je niet?

Welke 50% heb je niet gezien van je partner terwijl je dit dacht?

De warme knuffel die je kreeg toen je partner thuiskwam, een uitgeruimde vaatwasser, een volgetankte auto zodat je ’s ochtends op tijd bij je afspraak was, het kopje koffie dat je lief maakte toen je moeite had om wakker te worden. En misschien nog wel meer.

Vorige week vertelde ik in mijn blog dat de negativiteitsbias van ons oude brein gefocust is op wat er niet werkt in ons leven. Dat verklaart waarom je vooral de dingen ziet die er niet zijn van je lief.

Hoe ziet je relatie eruit als je wel de positieve dingen ziet?

Stel je eens voor dat jij wel die warme knuffel opmerkt, dat je dankbaar bent voor het kopje koffie dat jou wakker maakt. Wat betekent dit voor je relatie?

Mooie dingen gebeuren. Je irritatie en frustratie verdwijnen naar de achtergrond. Dankbaarheid, geluk, plezier en blijheid komen ervoor in de plaats. Je hebt een heerlijke relatie.

Train je brein op positiviteit

Er is goed nieuws. Focussen op de positieve kant van je relatie kun je leren.

Met deze 3 tips train je je brein op positiviteit. Zodat je de uitgeruimde vaatwasser waardeert en je je lief dankbaar bent dat hij de auto volgetankt heeft voor jou.

TIP 1: Word je bewust van je negatieve gedachten over je partner

Je gedachten zijn heel krachtig. De manier waarop je denkt komt voort uit gewoonte. Per dag gaan er 10 duizenden gedachten door je hoofd. 95% van die gedachten zijn hetzelfde als de dag ervoor.

De meeste gedachten zijn negatief. Ze gaan over de wc bril die weer omhoog stond en de telefoon die de aandacht heeft van je partner in plaats van jouw verhaal.

Het goede nieuws is dat je je brein kunt trainen op positiviteit. Als je de spieren van je arm sterker wilt maken, moet je er oefeningen mee doen. Als je je beenspieren wilt versterken moet je gaan sporten. Op dezelfde manier kun je ook je geest trainen.

De eerste stap: word je bewust van de negatieve gedachten over je partner die ronddwalen in je hoofd. Kijk er eens van een afstand naar. Welke gedachten komen voorbij? Positieve of juist negatieve? Benoem ze voor je jezelf.

Bijvoorbeeld: “ik heb de negatieve gedachte dat ik baal omdat mijn partner de verjaardag van mijn moeder is vergeten” of “ik ben geïrriteerd omdat hij op zijn telefoon kijkt, terwijl ik vertel over de afspraak met mijn vriendin”.

Herkenning van je negatieve gedachten is stap 1. De volgende stap is andere gedachten kiezen.

Dat is de volgende tip.

TIP 2: Tegengesteld Denken

Ben je je bewust van je gedachten, dan heb je een keuze om anders te denken.

Je kunt geen invloed uitoefenen op de file waar je instaat, waardoor je te laat op je afspraak komt. Of op de regen die met bakken uit de hemel komt, en je tot aan je onderbroek natgeregend bent. Of op het chagrijnige humeur van je partner.

Je kunt wel kiezen wat je denkt en hoe je daarop reageert. Reageer je geïrriteerd op de file en voel je je gestrest omdat te laat komt op je werk? Of accepteer je de file en denk je “ik kan het niet veranderen en ik gebruik deze tijd om de podcast van Gabby Bernstein te luisteren die nog op je lijstje stond.” Bij de tweede reactie zit je een stuk relaxter in je auto. En je doet weer nieuwe kennis op voor je persoonlijke ontwikkeling. Een win-win situatie.

Wat er ook in je leven gebeurt, jij hebt het vermogen om je reactie daarop te kiezen.

Een techniek om je geest te bevrijden van negatieve gedachten is tegengesteld denken.

Wanneer je een ongewenste gedachte bemerkt zoals “Ja hoor, mijn partner is weer eens chagrijnig, daar gaat onze avond”, vervang deze dan door een positieve. “Wat kan ik doen om mijn partner op te vrolijken?” En voel hoe het is als je je partner opvrolijkt.

Of je komt gefrustreerd thuis omdat je helemaal nat bent geregend en denkt bij jezelf “Wat een rotdag heb ik” om dit vervolgens af te reageren met een snauw naar je partner. Vervang deze gedachte eens door “Wat fijn dat ik thuis ben, nu kan ik een warme douche nemen en mijn lief knuffelen”. Concentreer je op de warme en blije gevoelens.

Blijf het tegengesteld denken oefenen. Het wordt dan steeds makkelijker om de positieve dingen te zien van je partner en je relatie.

TIP 3: Oefen dankbaarheid

Dankbaarheid is het tegengif van negativiteit. Door dankbaarheid groeit vreugde. Je voelt je gelukkiger en positiever. Uit je dankbaarheid dan je kom je in het nu. Je kunt geen negativiteit voelen. Het opent je hart.

Uit onderzoek volgt dat je je positiviteit verhoogt als je regelmatig je aandacht richt op de aspecten in je leven waar je dankbaar voor bent.

Zie de dankbaarheid in de kleine dagelijkse dingen. Neem een aantal minuten voor jezelf. Pak pen en papier. Bedenk 3 of 5 dingen waar je vandaag dankbaar voor bent en schrijf deze op.

🌟 Misschien is het de zon die je op gezicht voelde toen je de deur uitliep.

🌟 De glimlach van je lief die je als eerste zag toen je vanochtend wakker werd.

🌟 Het kopje koffie dat je partner voor je maakte.

🌟 De knuffel die je kreeg toen je lief thuiskwam.

🌟 De wandeling die jij en je lief gisteravond maakten.

🌟 De warme douche waardoor je wakker wordt.

🌟 Een koelkast vol met eten.

🌟 Het fijne huis waar jij en je lief in wonen.

🌟 De bloemen die je blij maken elke keer als je er langsloopt.

Wil je een extra boost voor je relatie? Deel de dingen die je opgeschreven hebt met je partner. Dit vergroot niet alleen je eigen positiviteit, maar ook die van je partner.

Én je versterkt de vriendelijkheid en de band met je lief. Loopt het even wat minder goed in je relatie? Dan is het makkelijker om vanuit een positieve insteek over deze dingen te praten en dit te veranderen.

Tot slot

Denk je na een week: “Leuk hoor Astrid die tips, maar de positieve gedachten komen nog steeds niet vanzelf. De negatieve gedachten zijn hardnekkig, het lukt mij niet 😔”.

Denk dan: oefening baart kunst, net zoals met het trainen van je armspieren. Die zijn ook niet na een week trainen ineens supersterk. Het is een proces en het kost tijd. Ook ik verval regelmatig terug in de negatieve modus. Maar ik blijf oefenen en het lukt mij steeds sneller mijn gedachten weer positief te krijgen.  

Snelle methoden werken niet. Alle blijvende veranderingen van jezelf vragen tijd en inspanning. Volharding is de kracht van verandering.

Blijf dus oefenen. Elke dag. De beloning is groot.

En jij, waar ben jij vandaag dankbaar voor? Typ je het hieronder in een reactie?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *